2009/09/03

Stora tankar , små barn. . .

Jag var i Haninge centrum häromdagen, och när jag skulle åka hem satt det 2 små söta 10 åringar ( skulle jag tippa på ) vid busshållplatsen. Jag satte mig på bänken brevid dem och de började genast busa å flörta med Miriam.
Sen började dem prata med varandra igen, och samtalet handlade om vikt.
- "När jag ligger på rygg på sängen och drar in magen, då är jag äckligt smal" sa den ena tjejen.
-"ja, vi e ju bara mulliga när vi står upp" sa den andra... Sen fortsatte samtalet LÄNGE om hur smal man SKULLE vara, vilken kändis som var snyggast, vem som var smalast i klassen, för henne gillade ju killarna mest.
Jag blev såååå himla ledsen när jag hörde dem prata! Visst var dem inte pinn smala, men dem ÄR BARN!!!!! De var absolut INTE tjocka och satt och pratade om bantning!!! Gode gud vart är den här världen på väg?
Jag känner mig redan orolig över Noomi och Miriam som ska växa upp i värld med helt sjuka kvinno ideal! Pinn smal STOOORA bröst, smink i överflöd! Vad hände med den normala kvinnan???????
Tänk vilket stort ansvar vi har som föräldrar att lära och leda våra barn rätt! Å med 4 barn har jag ett stort jobb framför mig ;o)
Lär jag dem rätt redan nu så blir det ju en självklar grej för dem senare i livet!
Man får verkligen hålla koll på vad dem ser å hör på tv, dem fattar ju mer än man tror!

Vilket allvarligt inlägg det blev.... blir nått roligare nästa gång... jag lovar!!!!
Sov gott nu, det ska jag göra!

1 kommentar:

  1. Ja visst är det hemskt att dem blir så medvetna om sina kroppar och får så sned kroppsbild på grund av all media som pumpas ut med knepiga ideal??När dem egentligen skall bara springa och leka och ej fundera på sånt..
    Man har ett STORT ansvar som förälder..brukar oxå tänka mkt på det.Att vara medveten om det gör det iallafall lättare att göra så gott man kan att få dem trygga i sig själv och med sina kroppar.

    kram kram

    SvaraRadera